مهرداد مظاهری؛ سیده حکیمه بهرامیان
دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 1-14
چکیده
هدف از انجام پژوهش، پیشبینی بهزیستی بر اساس عاطفه مثبت و منفی و خودکارآمدی مقابلهای در دانشجویان دانشگاه پیام نور دهدشت بود. نمونه شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور دهدشت بودند که به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مقیاس بهزیستی روانی ریف، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و خودکارآمدی مقابلهای (CES). ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش، پیشبینی بهزیستی بر اساس عاطفه مثبت و منفی و خودکارآمدی مقابلهای در دانشجویان دانشگاه پیام نور دهدشت بود. نمونه شامل 250 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور دهدشت بودند که به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مقیاس بهزیستی روانی ریف، مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و خودکارآمدی مقابلهای (CES). از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه جهت تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که خودکارآمدی مقابلهای، عاطفه مثبت و عاطفه منفی به ترتیب بیشترین میزان واریانس مشترک بهزیستی روانی(82/0) را تبیین میکنند.
لیلا وحید دستجردی؛ پریسا نیلفروشان
دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 15-28
چکیده
هدف پژوهش بررسی عوامل مرتبط با امید شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت.گروه نمونه، 300 نفراز دانشجویان دانشگاه اصفهان بودندکه به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاس امید شغلی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، مقیاس شناسایی وضعیت افتراقی، پرسشنامه چشمانداز ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی عوامل مرتبط با امید شغلی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت.گروه نمونه، 300 نفراز دانشجویان دانشگاه اصفهان بودندکه به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاس امید شغلی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی، مقیاس شناسایی وضعیت افتراقی، پرسشنامه چشمانداز زمان و پرسشنامه حمایت خانواده ادراکشده بود. نتایج نشان داد که حمایت خانواده بهطور غیرمستقیم از طریق پرستیژ اجتماعی و قدرت اجتماعی با امید شغلی رابطه داشت. همچنین حمایت خانواده با خودکارآمدی بهطور غیرمستقیم از طریق قدرت اجتماعی رابطه داشت. از بین ابعاد موقعیت اجتماعی ادراکشده، بعد قدرت اجتماعی از طریق خودکارآمدی با امید شغلی رابطه غیرمستقیم داشت و بعد پرستیژ اجتماعی با امید شغلی رابطه مستقیم داشت. همچنین خودکارآمدی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم با امید شغلی رابطه داشت. از بین ابعاد چشمانداز زمان، بعد حال لذتگرا با امید شغلی رابطه مثبت معنادار و بعد حال سرنوشت رابطه منفی معنادار داشت. بهطورکلی نتایج نشان داد، خودکارآمدی، ابعاد پرستیژ اجتماعی، قدرت اجتماعی، چشمانداز حال لذتگرا، حال سرنوشت و حمایت خانواده میتوانند امید شغلی را پیشبینی کنند.
محمد ربیعی؛ عباس شیروانی؛ راضیه دادایی
دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 29-40
چکیده
هدف پژوهش مطالعه اثربخشی آموزش برنامه شادمانی فوردایس بر اشتیاق شغلی بهورزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 28 بهورز بود که به صورت تصادفی از بین بهورزان شهرستان کیار انتخاب و به صورت تصادفیدر دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش مطالعه اثربخشی آموزش برنامه شادمانی فوردایس بر اشتیاق شغلی بهورزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 28 بهورز بود که به صورت تصادفی از بین بهورزان شهرستان کیار انتخاب و به صورت تصادفیدر دو گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اشتیاق شغلی اترخت بود. گروه آزمایش در هشت جلسه آموزش شادمانی فوردایس به شیوه گروهی شرکت نمودند و آزمودنیهای گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. بعد از مداخله تمامی آزمودنیها به وسیله آزمون اشتیاق شغلی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در ابعاد اشتیاق شغلی تفاوت معناداری داشتند. با توجه به میانگین پسآزمون متغیرها، خرده مقیاس شوق داشتن در کار، دارای بیشترین افزایش در بین سایر زیر مقیاسها بوده است و آموزش شادمانی فوردایس باعث افزایش 34/0 از تغییرات خرده مقیاسهای اشتیاق شغلی شده است. به این ترتیب یافتهها نشاندهنده اثربخشی آموزش شادمانی فوردایس بر افزایش اشتیاق شغلی بود. از آنجا که مداخلات مبتنی بر شادمانی به تغییراتی در زمینه احساسات، افکار و رفتارها منجر میشود و از سویی اشتیاق شغلی نیز دارای ابعاد شناختی، رفتاری و احساسی است؛ نتایج مبین تاثیر ابعاد شادمانی بر اشتیاق شغلی بود.
مریم کدیور؛ فرهاد کهرازئی؛ زهرا نیک منش
دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 41-54
چکیده
هدف پژوهش بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر رواندرمانی مثبتنگر بر بهبود سبکهای مقابلهای و پیشگیری از بازگشت افراد دارای تشخیص اختلال مصرف مواد بود. طرح پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. برای انجام پژوهش ابتدا از میان بیماران دارای اختلال مصرف مواد مراجعهکننده به مراکز درمانی ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر رواندرمانی مثبتنگر بر بهبود سبکهای مقابلهای و پیشگیری از بازگشت افراد دارای تشخیص اختلال مصرف مواد بود. طرح پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. برای انجام پژوهش ابتدا از میان بیماران دارای اختلال مصرف مواد مراجعهکننده به مراکز درمانی ترک اعتیاد شهرستان زاهدان، 31 نفر دارای تشخیص اختلال مصرف مواد به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (14 نفر) و گروه کنترل (17 نفر) جایگزین شدند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه سبکهای مقابلهای بیلینگز و موس ارزیابی شدند. رواندرمانی مثبتنگر در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 60 دقیقهای اجرا شد. برای تحلیل دادهها از کواریانس چند متغیره و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبتنگر، سبکهای مقابلهای بیماران گروه آزمایش را در مرحلهی پس آزمون و پیگیری ارتقا داده بود. همچنین نتایج نشان داد رواندرمانی مثبتنگر در پیشگیری از بازگشت موثر بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که رواندرمانی مثبتنگر میتواند به عنوان روشی کارآمد برای ارتقای سبکهای مقابلهای و پیشگیری از بازگشت بیماران دارای اختلال مصرف مواد استفاده شود.
مریم پورجمشیدی؛ رقیه بهشتی راد
دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 55-66
چکیده
هدف پژوهش بررسی تاثیر هوش اخلاقی بر سلامت روان و شادکامی در بین دانشجویان بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا 226 نفر انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل شاخصه های اخلاقی لنیکوکیل، سلامت روان گلدبرگ و شادکامی اکسفورد آرجیل ، مارتین ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی تاثیر هوش اخلاقی بر سلامت روان و شادکامی در بین دانشجویان بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه ای از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا 226 نفر انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل شاخصه های اخلاقی لنیکوکیل، سلامت روان گلدبرگ و شادکامی اکسفورد آرجیل ، مارتین و لو بودند. داده پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش و با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که اثر مستقیم هوش اخلاقی بر شادکامی و اثر مستقیم سلامت روان بر شادکامی مثبت و معنادار بود. همچنین اثر مستقیم هوش اخلاقی بر سلامت روان مثبت و معنادار بود. علاوه بر این اثر غیر مستقیم هوش اخلاقی بر شادکامی با نقش میانجی سلامت روان معنی دار بود. بنابراین، بر اساس نتایج می توان گفت درصورت برنامه ریزی پیرامون هوش اخلاقی و سلامت روان دانشجویان،می توان میزان شادکامی دراین گروه را افزایش داد.
جلیل اصلانی؛ حسین احمد دوست؛ محمود بهمنی
دوره 1، شماره 4 ، زمستان 1394، صفحه 67-76
چکیده
هدف پژوهش تعیین تاثیر رواندرمانی مثبتنگر بر نشانههای افسردگی و بهزیستی ذهنی زندانیان بود. مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای نامساوی بود. نمونه پژوهش شامل 71 زندانیِ زندان مرکزی بندرعباس بود که به صورت هدفمند انتخاب و بر اساس میزان وضعیت تاهل و سابقه حبس در دو گروه آزمایش (37) و کنترل (34) همتا شدند. سپس ...
بیشتر
هدف پژوهش تعیین تاثیر رواندرمانی مثبتنگر بر نشانههای افسردگی و بهزیستی ذهنی زندانیان بود. مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای نامساوی بود. نمونه پژوهش شامل 71 زندانیِ زندان مرکزی بندرعباس بود که به صورت هدفمند انتخاب و بر اساس میزان وضعیت تاهل و سابقه حبس در دو گروه آزمایش (37) و کنترل (34) همتا شدند. سپس گروه آزمایش در 8 جلسه درمانی 90 دقیقهای به مدت یک ماه شرکت کردند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه فرم کوتاه افسردگی بک و مقیاس بهزیستی ذهنی داینر استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که رواندرمانی مثبت بر بهزیستی ذهنی زندانیان تاثیر معنیدار دارد. تحلیل هر یک از خرده مقیاسهای بهزیستی ذهنی به تنهایی نیز با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه نشان داد که آزمودنیهای گروه آزمایش تحت تاثیر برنامه درمانی، در رضایت از زندگی و عاطفة منفی تفاوت معنیداری با گروه کنترل نشان دادند. اما در عاطفة مثبت بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود نداشت. همچنین نتایج تحلیل کواریانس یک متغیره نشان داد که درمان مثبتنگر بر کاهش نشانههای افسردگی تاثیر معنیدار داشت. این نتایج میتواند پشتوانهای برای کاربست مداخلات مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر در جهت کاهش یکی از شایع ترین اختلالات روانی در زندان یعنی افسردگی و همچنین ارتقای سطح بهزیستی ذهنی زندانیان، باشد.