ذبیح اله عباس پور؛ مسعود کریمی وردنجانی؛ رضا خجسته مهر
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای تحقق انتظارات زناشویی در تاثیر رضایت زناشوئی بر انتظارات زناشویی بالا، خوشبینی و خودکارآمدی ارتباطی در کارمندان متأهل دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان متأهل دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه جندیشاپور اهواز بودند که از ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای تحقق انتظارات زناشویی در تاثیر رضایت زناشوئی بر انتظارات زناشویی بالا، خوشبینی و خودکارآمدی ارتباطی در کارمندان متأهل دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان متأهل دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه جندیشاپور اهواز بودند که از بین آنها، 200 نفر به شیوهی در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان این پژوهش پرسشنامهی استانداردهای رابطهی خاص (ISRS)، مقیاس رضایت زناشویی کانزاس (KMS)، پرسشنامه جهتگیری زندگی- تجدیدنظرشده و پرسشنامه خودکارآمدی ارتباطی (RSES) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین انتظارات زناشویی بالا، خودکارآمدی ارتباطی، خوشبینی و تحقق انتظارات با رضایت زناشویی رابطهی مثبت معنادار وجود دارد. پس از حذف سه مسیر غیرمعنادار، مدل نهایی برازندگی مناسبی را نشان داد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خوشبینی هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم و از طریق تحقق انتظارات زناشویی بر رضایت زناشویی اثر مثبت معنادار دارد. همچنین انتظارات زناشویی بالا و خودکارآمدی ارتباطی بهصورت غیرمستقیم و از طریق تحقق انتظارات زناشویی پیشبین رضایت زناشویی بودند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که علیرغم اهمیت خوشبینی و خودکارآمدی، تحقق انتظارات زناشویی نقش مهمتری در رضایت زناشویی دارد.
امیر قربان پور لفمجانی؛ فاطمه دهقان؛ فاطمه کریمی؛ سجاد رضائی
چکیده
برای معلمان، حیاتی است که در محل کار احساس شادکامی کنند؛ زیرا عملکرد بهتری خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبکهای دلبستگی، سبکهای عشقورزی و ابرازگری هیجان در پیشبینی شادکامی معلمان متأهل انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی - مقطعی و از نوع همبستگی بود. تعداد 260 نفر از معلمان شهرستان رودسر با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای ...
بیشتر
برای معلمان، حیاتی است که در محل کار احساس شادکامی کنند؛ زیرا عملکرد بهتری خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبکهای دلبستگی، سبکهای عشقورزی و ابرازگری هیجان در پیشبینی شادکامی معلمان متأهل انجام شد. روش تحقیق حاضر توصیفی - مقطعی و از نوع همبستگی بود. تعداد 260 نفر از معلمان شهرستان رودسر با روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای از میان 30 مدرسه بهطور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد، سبکهای دلبستگی بشارت، ابرازگری هیجان کینگ و ایمونز و سبکهای عشقورزی استرنبرگ پاسخ دادند. تحلیلهای همبستگی نشان دادند شادکامی با سبک دلبستگی ایمن، سبک عشقورزی صمیمت، شور و اشتیاق و تعهد و ابرازگری هیجان، رابطۀ مستقیم دارد و با سبک دلبستگی ناایمن و دوسوگرا رابطۀ معکوس دارد. نتایج آزمون t استیودنت نشان دادند میانگین گروه مردان در مقایسه با زنان ازنظر شادکامی بهطور معنیداری بیشتر است. تحلیل رگرسیون در گروه مردان نشان داد سبک دلبستگی ایمن و سبک عشقورزی تعهد بهطورمثبت و معنیدار و سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا بهطور منفی 40 درصد از واریانس نمرات شادکامی را پیشبینی میکند. در گروه زنان نیز مشخص شد سبک دلبستگی دوسوگرا بهطور معکوس و ابرازگری هیجان به شیوۀ مستقیم 52 درصد از نمرات شادکامی را پیشبینی میکند. در مجموع، سبکهای دلبستگی، عشقورزی متعهدانه (بهطور خاص در مردان) و ابرازگری هیجان (بهطور خاص در زنان) میتوانند با اثرگذاری بر نحوۀ تعاملات و ارتباطات، شادکامی جامعۀ معلمان را تبیین کنند.
فاطمه ذاکری؛ محمدرضا صفاریان طوسی؛ حمید نجات
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلکنندۀ شفقت خود در رابطۀ ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی بر دلزدگی زناشویی زنان با سازگاری پایین انجام گرفت. پـژوهش حاضر به روش همبسـتگی اجرا شد. بدین منظور 103 زن دارای سازگاری پایین زناشویی به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای بهکاررفته در پژوهش حاضر، پرسشنامۀ ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلکنندۀ شفقت خود در رابطۀ ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی بر دلزدگی زناشویی زنان با سازگاری پایین انجام گرفت. پـژوهش حاضر به روش همبسـتگی اجرا شد. بدین منظور 103 زن دارای سازگاری پایین زناشویی به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای بهکاررفته در پژوهش حاضر، پرسشنامۀ سازگاری زناشویی، مقیاس ناگویی هیجان تورنتو، مقیاس مشکلات بین فردی و مقیاس دلزدگی زناشویی بود. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج این مطالعه نشان دادند شفقت خود در رابطۀ ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی بر دلزدگی زناشویی نقش تعدیلکننده دارد. براساس یافتههای پژوهش حاضر، هرچه میزان شفقت خود در زنان با سازگاری پایین با دلزدگی زناشویی بیشتر باشد، ناگویی هیجانی و مشکلات بین فردی کمتری را تجربه میکنند.
مهناز مرامی؛ بهمن اکبری؛ عباس ابوالقاسمی
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی برنامههای آموزش هوش معنوی و تابآوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان مجتمع فولاد گیلان انجام گرفت. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین 600 نفر از کارکنان علاقهمند به همکاری، تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس تعداد 60 نفر از آنان که ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی برنامههای آموزش هوش معنوی و تابآوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان مجتمع فولاد گیلان انجام گرفت. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین 600 نفر از کارکنان علاقهمند به همکاری، تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس تعداد 60 نفر از آنان که پایینترین نمره را در پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی کسب کرده بودند، انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل هر کدام 20 نفر) بهطور تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر) بود که آزمودنیهای 3 گروه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به آن پاسخ دادند. گروههای آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقهای مداخلۀ آموزش هوش معنوی و تابآوری را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار ناپارامتریک کروسکال والیس، خی دو و یومان ویتنی استفاده شد. یافتهها حاکی از افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان در گروههای آزمایش نسبت به گروه کنترل (در مراحل آزمایش و پیگیری) بود. بهعلاوه نتایج نشان دادند تأثیر برنامۀ آموزش تابآوری در افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان بهطور معنیداری بیشتر از تأثیر آموزش هوش معنوی بود؛ بنابراین، مدیران و صاحبان صنایع میتوانند بهمنظور رقابت در بازار تولید و نیز افزایش بهرهوری سازمانی از برنامههای آموزشی هوش معنوی و تابآوری بهعنوان یک بستۀ مکمل استفاده کنند.
سیمین عرب؛ احمد برجعلی؛ فرحناز مسچی؛ علیرضا کاکاوند؛ مریم ذاکری حمیدی
چکیده
هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش شفقت به خود بر نگرش به یائسگی در زنان یائسۀ دارای علائم وازوموتور بود. روش مطالعه، نیمهآزمایشی و با گروه کنترل و پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری (1ماه بعد) بود. جامعۀ آماری، زنان 55-45 سال شهر تنکابن با یائسگی طبیعی و دارای پرونده و شکایت از علائم وازوموتور در مراکز بهداشتی -درمانی در سال 1397 بود. نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش شفقت به خود بر نگرش به یائسگی در زنان یائسۀ دارای علائم وازوموتور بود. روش مطالعه، نیمهآزمایشی و با گروه کنترل و پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری (1ماه بعد) بود. جامعۀ آماری، زنان 55-45 سال شهر تنکابن با یائسگی طبیعی و دارای پرونده و شکایت از علائم وازوموتور در مراکز بهداشتی -درمانی در سال 1397 بود. نمونهگیری به روش دردسترس و پس از غربالگری اولیه با پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ انجام شد. 30 مشارکتکننده پس از امضای رضایتنامه، آگاهانه انتخاب و به روش تصادفی و بهطور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه، پرسشنامۀ نگرش به یائسگی نوگارتن را در سه مرحله تکمیل کردند. گروه آزمایش در برنامه 8 هفتهای آموزش شفقت به خود و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شدند. یافتههای پس از مداخله، حاکی از تفاوت معنیدار و پایداری در نگرش بین دو گروه تا مرحلۀ پیگیری بود. بدین ترتیب، آموزش شفقت به خود در بهبود نگرش زنان یائسه دارای علائم وازوموتور مؤثر است.
زهرا خسروجردی؛ محمود حیدری؛ سعید قنبری؛ شهلا پاکدامن
چکیده
هدف مطالعۀ حاضر، تبیین تبحرمداری دانشآموزان براساس توانمندیهای منش آنان است که با روش همبستگی انجام شد. در این پژوهش، 417 (213 دختر و 204 پسر) دانشآموز پایۀ نهم با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به سیاهۀ ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان پارک و پیترسون، جهتگیری هدف الیوت و مکگرگور، خودکارآمدی شوارتز و جرسلم، ...
بیشتر
هدف مطالعۀ حاضر، تبیین تبحرمداری دانشآموزان براساس توانمندیهای منش آنان است که با روش همبستگی انجام شد. در این پژوهش، 417 (213 دختر و 204 پسر) دانشآموز پایۀ نهم با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به سیاهۀ ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان پارک و پیترسون، جهتگیری هدف الیوت و مکگرگور، خودکارآمدی شوارتز و جرسلم، ارزش موفقیت پینتریج و همکاران، مسئولیتپذیری نعمتی و شادی لیبومیرسکی و لپر پاسخ دادند. یافتهها نشان دادند مدل مفروض با دادهها برازشی پذیرفتنی دارد و توانمندیهای منش، تبیینکنندۀ تبحرمداری است. همچنین اثر غیرمستقیم متغیرهای توانمندی منش، خودکارآمدی، مسئولیتپذیری و ارزش موفقیت بر تبحرمداری معنادار است. در مقایسۀ مدل مفروض بین دختر و پسر ازنظر شاخصهای کای اسکوئر بهنجارشده، شاخص برازش مقایسهای، شاخص برازش تطبیقی، ریشۀ میانگین مربعات برآورد تفاوتی وجود نداشت. نتایج پژوهش نشان دادند تبیین تبحرمداری مبتنی بر توانمندیهای منش با متغیرهای میانجی خودکارآمدی، مسئولیتپذیری، ارزش موفقیت و شادی تبیینپذیر است و میتوان تبحرمداری را در محیطهای آموزشی و برای دانشآموزان نوجوان افزایش داد.