Document Type : Research Paper
Authors
1 M.Sc., Department of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Badrud Branch, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Kashan University, Iran
Abstract
Keywords
امروزه جوامع مختلف همواره با مشکلات و آسیبهای بسیاری دست به گریباناند. آسیبهای اجتماعی، بخش درخور توجهی از امور و سرمایهها را به خود اختصاص میدهند و توجه به آنها به پیشگیری و همچنین، درمان آسیبها منجر میشود (Abbasi et al., 2021). مشکلات ارتباطی رایجترین دلیل ارجاع زوجین به مراکز مشاوره است و مهمترین عامل رابطۀ زناشویی چگونگی تجربۀ احساسها است (Didani et al., 2020).
رضایت زناشویی یک تجربه فردی در ازدواج است که افراد آن را با توجه به میزان مسرت و خوشی در زندگی زناشویی ارزیابی میکنند (Yarigarroosh et al., 2019). یکی از رایجترین نظریههای رضایت زناشویی این است که افراد همواره به دنبال فردی هستند که شباهت بیشتری ازنظر شخصیت، علایق و تمایلات رفتاری با آنها داشته باشد. در این انتخاب، رضایت زناشویی بهطور چشمگیری افزایش مییابد (Salayani et al., 2020). تحقیقات نشان داده است رضایت زناشویی با بهزیستی روانی افراد ارتباط مستقیمی دارد؛ چنانچه در پژوهشی ایرینا و همکاران (2007) نشان دادند افراد دارای بهزیستی روانشناختی بالا از زندگی خانوادگی خود رضایت بیشتری دارند و دوستان زیادی دارند و روابط خوبی برقرار میکنند (Irina et al., 2007). در سالهای اخیر، مطالعه دربارۀ افزایش سطح بهزیستی روانشناختی افزایش چشمگیری یافته است (Mousavi et al., 2021).
بهزیستی روانی شامل افکار و احساسات مثبتی است که افراد زندگی خود را بهطور مطلوب ارزیابی میکنند (Kubzansky et al., 2018). منظور از بهزیستی در روانشناسی مثبتگرا افزایش میزان شکوفایی در زندگی خود و دیگران است. بهزیستی روانشناختی اشاره به حسی از سلامتی دارد که آگاهی کامل از تمامیت و یکپارچگی در تمام جنبههای فرد را شامل میشود. بهزیستی روانشناختی، هم مؤلفههای عاطفی و هم مؤلفههای شناختی دارد. افراد با احساس بهزیستی زیاد، بهطور عمدهای هیجانات مثبت را تجربه میکنند و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند؛ در حالی که افراد با احساس بهزیستی کم، حوادث و موقعیتهای زندگیشان را نامطلوب ارزیابی میکنند و بیشتر هیجانات منفی را تجربه میکنند. بهزیستی روانشناختی بر کنترل بیماریها و واکنشپذیری افراد در مقابل مشکلات کمک میکند؛ بنابراین، افرادی که در آنان بهزیستی روانشناختی ارتقا پیدا کند، جو سالمی را برای رشد و پرورش خود تأمین میکنند تا در آن جو، به رشد و استقلال برسند (Ryff, 2016). در سالهای اخیر، پژوهشهای زیادی به بررسی اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا در کاهش علائم افسردگی و افزایش شادکامی و بهزیستی روانشناختی پرداختهاند. مداخلات روانشناسی مثبت، یک رویکرد جدید بالقوه برای افزایش ساختارهای روانشناسی مثبت در روانشاسی است که به نظر میرسد ساختارهای روانشناسی مثبت (مثل خوشبینی، تأثیر احساسات مثبت) با نتایج مختلف سلامتی همراه است (Amonoo et al., 2019). روانشناسی مثبتنگر در سطح ذهنی به تجارب ذهنی ارزشمندی ازقبیل بهزیستی، خرسندی و رضایت (درگذشته)، امید و خوشبینی (دربارۀ آینده) و سیالی و شادکامی (در زمان حال)؛ در سطح فردی متمرکز بر صفات مثبت فردی چون ظرفیت کار و عشق، شجاعت، پشتکار، بخشش و آیندهنگری؛ در سطح گروهی به مسئولیتپذیری، نوعدوستی و بردباری اشاره دارد (Magyarmoe, 2008). درواقع مداخلههای مثبتنگر ازطریق افزایش هیجان مثبت، افکار مثبت، رفتارهای مثبت و ارضای نیازهای اساسی افراد مثل خودمختاری، عشق و تعلق خاطر و ارتباط باعث کاهش افسردگی، افزایش شادکامی و احساس بهزیستی روانی در افراد میشود (Lyubomirsky & Layous, 2013). پژوهش عبودی و عابدی (2019) نشان دادند مداخلۀ روانشناسی مثبتنگر باعث بالارفتن بهزیستی روانی و کاهش افسردگی در معلمین زن طلاقگرفته میشود. پژوهش عصارزادگان و رئیسی (2019) نشان داد آموزش روانشناسی مثبتنگر بر بهزیستی روانی و پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، داشتن هدف در زندگی، تسلط محیط در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تأثیر معنادار داشته است. مسی و همکاران (2019) در یک بررسی سیستماتیک عنوان کردند مداخلات روانشناسی مثبتنگر و استفاده از مهارتها و تمرینات خاص باعث ارتقای بهزیستی در افراد مبتلا به دیابت میشود (Massey et al., 2019). آمونو و همکاران (2019) به تأثیر مداخله مثبتنگر و نتایج آن در سلامتی پرداختند و بیان کردند استفاده از تکنیکهایی تمرینات لذتبخشی مانند تشکرکردن، نوشتن نامه قدردانی که از ساختارهای روانشناسی مثبت است، به بهبود در روابط مثبت با دیگران منجر میشود. درواقع مهارتهای مثبتاندیشی به افـراد کمـک میکند در کنترل و تغییر افکار منفی یا نادرست بهتر عمل کنند و هدف اصلی از این درمان این است که افراد حتی از بدترین شرایط، بهترین نتیجه را کسب کنند (Mazloumi Baram Sabz et al., 2019). دیدگاه روانشناسی مثبت، افراد را تشویق میکند تا تواناییها و خصوصیاتشان را در قلمروهای اصلی زندگیشان (کار، فرزندپروری، عشق و ...) به کار گیرند و این را یک وظیفه بدانند. درواقع روانشناسی مثبتنگر، بر نگرشهای فرد نسبت به مشکلات تأکید میکند (Haroon Rashidi, & Kianian Mehr, 2019). چنانچه، نظریه بنانهادن و گسترش هیجانهای مثبت (Fredrickson, 2005) از نظریههای مهم مثبتنگری، پیشنهاد میکند با استفاده از هیجانهای مثبت، سپرده تفکر عمل زودگذر افراد گسترش مییابد. همچنین، منابع فردی به وجود میآید و به افراد اجازه میدهد با شیوههای خلاق و جدید، گذرگاههای تفکر – عمل را در زندگی روزمره خود جستوجو کنند و فرد از این طریق در رفتارهای خلاق و جدید نیز درگیر میشود. هیجانهای مثبتی که سپردههای تفکر - عمل را گسترش میدهند، لذت، علاقه و خرسندی هستند که به منابع جدیدی در فرد منجر میشوند؛ درنتیجه، با مثبتاندیشی، فرد به گونهای خلاقانه و انعطافپذیر به دنبال راههای جدیدی برای افزایش لذت و عشقورزی و حلکردن مسائل میشود و درنتیجه، به افزایش رضایت زناشویی منجر میشود (Khoshkharam & Golzari, 2011) و نتایج حیدری و ساعدی (2020) نشان دادند رواندرمانی مثبتنگر به افزایش رضایت زناشویی، شادکامی و بهبود عشقورزی در بین زوجین منجر شد. چنانچه نتایج پژوهش احمدیتبار و همکاران (2019) نشان دادند تأثیر آموزش مثبتاندیشی مبتنی بر آموزههای دینی در مقایسـه بـا آمـوزش خانواده به شیوه شناختی - رفتاری بر تابآوری زوجین بیشـتر اسـت (Ahmadi Tabar et al., 2019). همچنین، آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت با استفاده از تکنیکهایی نظیر آموزش مهارتهای خوشبینی و مثبتنگری که بر مبنای سازههای مؤثرتری چون صمیمیت، همدلی دقیق، اعتماد اولیه، اصالت و تفاهماند، تجربه هیجانها مثبت را در پی دارند (Asarzadegan & Raisi, 2019) که اغلب توانایی بسیاری را برای سازگاری با زندگی زناشویی ارتقا میدهد. از سوی دیگر ابزار قدردانی که یکی از مؤلفههای مهم مثبتنگری است، شیوه قدرتمندی برای افزایش رضایت در زندگی و هیجانهای مثبت دربارۀ گذشته است (Rashid, 2008). پس با آموزش قدردانی به زوجین بهعنوان یکی از مؤلفههای مثبتنگری به گونهای که بر جنبههای خوب و لذتبخش زندگی با همسرشان تمرکز کنند، میتوان میان انتظارات فرد و تجارب او نزدیکی بیشتری ایجاد کرد تا درنتیجه، به احساس رضایت بیشتری از زندگی زناشویی دست یابد.
بنابراین، در این پژوهش تلاش شده است از مثبتنگری بهمنزلۀ رویکرد درمانی کوتاهمدت که اثرات آن بر مشکلات گوناگون تأیید شده است، برای بهبود بهزیستی روانی و روابط زناشویی زنان استفاده شود. همچنین، با توجه به اینکه دربارۀ اثربخشی مثبتنگری بر رضایت زناشویی و بهزیستی روانی زنان متأهل در ایران پژوهش اندکی انجام شده، پژوهش در پی پاسخگویی به این مسئله است که آیا آموزش گروهی مثبتنگری بر رضایت زناشویی و بهزیستی روانی زنان تأثیر دارد؛ بنابراین، فرضیههای این پژوهش عبارت بودند از: 1- آموزش مثبتنگری بر رضایت زناشویی زنان متأهل بسیجی گروه پسآزمون تأثیر دارد. 2- آموزش مثبتنگری بر بهزیستی روانی زنان متأهل بسیجی گروه پسآزمون تأثیر دارد.3 - آموزش مثبتنگری بر رضایت زناشویی زنان متأهل بسیجی گروه پیگیری تأثیر دارد. 4- آموزش مثبتنگری بر بر بهزیستی روانی زنان متأهل بسیجی گروه پیگیری تأثیر دارد.
روش
روش پژوهش، جامعۀ آماری و نمونه: در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری سهماهه با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل همه زنان متأهل دارای پرونده در پایگاههای بسیج شهرستان آران و بیدگل در بهار 1398 شامل 1500 بود که از این جامعه تعداد 28 نفر با روش نمونهگیری دردسترس و بهصورت هدفمند (که دارای ملاکهای ورود: متأهلبودن، مؤنثبودن، سطح تحصیلات دستکم پنجم ابتدایی و شرکت داوطلبانه در پژوهش بودند؛ ملاکهای خروج عبارت بودند از: ابتلا به اختلالات روانی براساس تشخیص روانپزشک، انجامندادن تکالیف مربوطه و غیبت بیش از سه جلسه از جلسات آموزشی) انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (14 نفر) و آزمایشی (14 نفر) جایگذاری شدند.
ابزارهای سنجش: پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی[1]: ریف[2] (1989) این پرسشنامه را بهمنظور ارزیابی و بررسی بهزیستی روانشناختی ساخت. این پرسشنامه 18 ماده و شش عامل دارد که براساس طیف لیکرت 5 نمرهای از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم نمرهگذاری میشوند. خانجانی و همکاران (2014) در یک تحلیل عاملی تأییدی تکگروهی نشان دادند شاخصهای برازش ساختار شش عاملی الگوی اندازهگیری مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف، در کل نمونه به تفکیک در دو جنس از برازش خوبی برخوردار است (Khanjani et al., 2014). همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرانباخ در 6 عامل از پذیرش خود، تسلط محیطی، رابطه مثبت با دیگران، داشتن هدف در زندگی، رشد شخصی و استقلال بهترتیب برابر با 70/0، 82/0، 82/0، 85/0، 72/0 و 73/0 و برای کل مقیاس 76/0 گزارش کردند. پایایی این پرسشنامه در پژوهش عبودی و عابدی (2019) با استفاده از آلفای کرانباخ 71/0 به دست آمد.
پرسشنامۀ رضایت زناشویی[3]: هادسـون، هریسـون و کروسـکاپ پرسشنامۀ رضایت زناشویی را در سـال 1981 بـرای ارزیابی سطوح رضایت زوجین ساختند. این پرسشنامه، ابزار ۲۵ سؤالی است که برای اندازهگیری میزان، شدت یا دامنه مشکلات زن و شوهر در رابطه زناشویی تدوین شده است. پاسخ آزمودنی به هر مادۀ آزمون، در سطح یـک مقیـاس 7 درجهای بـین 0 تـا 6 مشخص میشود و درمجموع، نمرۀ آزمودنیها در کل تست بین 0 تا 150 در نوسان است. نمرۀ بالا در این مقیاس منعکسکنندۀ رضایت زوجین دربارۀ مسائل زناشویی است. پـوراکبر(2011) ایـن پرسشـنامه را بـه اجرای طرح مجدد به فاصله 15 روز برای بررسی وضـعیت هنجـاری مقیـاس انجـام داد. نتـایج اجـرای آزمون و اجرای مجدد آن بهوسیلۀ آزمون همبستگی تحلیل شدند. نتایج این آزمـون نشـاندهندۀ میزان همبستگی 96/0 در سطح معناداری 01/0 شده است. همچنین، برای بررسی دقیقتر اعتبـار بهدسـتآمده، از روش دونیمهکردن آزمون 88/0 استفاده شده است. ضـریب گـاتمن محاسـبهشـده نیـز 80/0 اسـت (Talaizadeh & Bakhtiarpour, 2016). در پژوهش طلاییزاده و بختیارپور (2016)، برای تعیین پایایی این پرسشنامه از روش آلفای کرونبـاخ اسـتفاده شد که برای کل پرسشنـامه برابر با 93/0 بود.
روش اجرا و تحلیل: برای انجام این پژوهش و تکمیل پرسشنامهها بعد از هماهنگی با معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بادرود و اخذ مجوزهای لازم به محل اجرای طرح، به یکی از حوزههای بسیج خواهران شهرستان آران و بیدگل مراجعه شد و پس از انجام هماهنگیهای لازم با مسئولان بسیج خواهران، به تعداد 28 نفر از بسیجیان متأهل واجد شرایط، پرسشنامههای رضایت زناشویی هادسون (1992) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) ارائه و از آنها خواسته شد پرسشنامههای مذکور را تکمیل کنند. این افراد شرکتکننده در تحقیق به تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند و برای گروه آزمایشی 8 جلسه، هفتهای یک جلسه آموزش مثبتنگری ارائه شد (جدول 1)؛ در حالی که گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در مرحله پیشآزمون، پس از اتمام جلسات و پس از سه ماه در مرحله پیگیری، پرسشنامههای یادشده برای شرکتکنندگان هر دو گروه اجرا شد و در انتها نتایج بهدستآمده به کمک نرمافزار SPSS22 و تحلیل کواریانس تکمتغیره تجزیهوتحلیل شدند.
جدول 1. محتوای جلسات مداخلۀ آموزش مثبتنگری (اقتباس از ,2012 Magyar-Moee)
Table 1. Content of positivity training intervention sessions
(as cited in Magyar-Moee, 2012)
جلسه |
موضوع |
شرح مختصر |
تکلیف |
جلسه اول |
ایجاد ارتباط اولیه |
ایجاد ارتباط اولیه، معارفه و مصاحبه، بیان قوانین جلسات بیان اهداف، بحث کلی دربارۀ خوشبینی و مثبتاندیشی با هدف ایجاد آمادگی ذهنی برای تقویت تفکر سالم و مثبت در آزمونها |
یادداشت نقاط قوتی که در خود سراغ دارند |
جلسه دوم |
بررسی عوامل مؤثر بر زندگی سالم |
بررسی عوامل مؤثر بر زندگی سالم (عوامل جسمانی، روانی، اجتماعی، معنوی)، احترام به خود و حرمت خود و بحث گروهی |
یادداشت نقاط قوت خود از دید دیگران |
جلسه سوم |
بازسازی شناختی |
بازسازی شناختی یا جایگزینی افکار منطقی به جای افکار غیر منطقی، بحث گروهی، ارائه فعالیتهای تکمیلی |
جایگزینکردن افکار منطقی و مثبت به جای افکار غیر منطقی و منفی |
جلسه چهارم |
آموزش مثبتنگری |
آموزش مثبتنگری و کشف ویژگیهای مثبت، بحث گروهی و ارائه فعالیتهای تکمیلی |
ثبت تجارب شیرین خود در هفته اخیر |
جلسه پنجم |
افزایش افکار و خود گوییهای مثبت |
تمرکز بر نقاط قوت خود و آگاهشدن از نکات مثبت دیگران بیان دستکم 5 تجربه مثبت خود و صحبت دربارۀ آنها در گروه |
شناسایی و نگارش دستکم سه مورد از افکار منفی خود و سه فکر مثبت متضاد آن |
جلسه ششم |
بازخوردهای مثبت |
ارائۀ بازخوردهای مثبت به افراد با توجه به فعالیتهای انجامشده در جلسه پنجم؛ به این صورت که هر فرد نوبت میگیرد تا نکات مثبتی را که دربارۀ دیگری تشخیص داده است، به او بگوید و فهرست مربوط به هر شخص به او داده میشود |
تواناییهایی که در طول هفته به آن دست مییابند، به لیست خود اضافه میکنند |
جلسه هفتم |
بیان اهمیت نسبی نقاط قوت |
بیان اهمیت نسبی نقاط قوت مطرحشده در مراحل قبل به ترتیب اولویت آنها، بیان نقاط اتکاپذیری که در این تجارب خوشایند از آنها استفاده کردهاند و ارائه شواهد و معیارهایی دال بر اینکه باارزشترین و معتبرترین آنها اتکاپذیرند |
گزارش هر ویژگی مثبتی که تا کنون دربارۀ خود به آن پی بردهاند، با ذکر دلیل |
جلسه هشتم |
جمعبندی و بیان احساسات |
بحث اختتامیه، مرور جلسات و گرفتن بازخوردها و تمرین توانایی اعتقاد به توانمندیهای خود |
تعیین زمان اجرای پسآزمون ، تقدیر و تشکر از اعضا |
یافتهها
میانگین سن افراد گروه آزمایش 41 سال و گروه کنترل 43 سال بود. میانگین سن ازدواج افراد گروه آزمایش 28/20 سال و میانگین سن ازدواج افراد گروه کنترل 07/18 سال بود. بیشترین فراوانی سطح تحصیلات مربوط به طبقه دیپلم (4/46 درصد) بوده است. در همسران آنها نیز مدرک دیپلم درصد بیشتری
را به خود اختصاص داد (7/60 درصد) و این نشان میدهد تقریباً سطح تحصیلات فرد با همسر تناسب داشت. تعداد افراد خانهدار 27 نفر از 28 نفر کل جمعیت شرکتکننده در پژوهش را به خود اختصاص میداد؛ بنابراین، دو گروه ازنظر سن، سطح تحصیلات خود، سطح تحصیلات همسر با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشتند.
جدول 2. میانگین و انحراف استاندارد رضایت زناشویی و بهزیستی روانی در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری
Table 2. Mean and standard deviation of marital satisfaction and psychological well-being in pre-test, post-test and follow-up
|
گروه آزمایش |
گروه کنترل |
||||
متغیر مرحله |
میانگین |
انحراف استاندارد |
میانگین |
انحراف استاندارد |
||
رضایت زناشویی |
پیشآزمون |
85/73 |
05/26 |
42/58 |
64/19 |
|
|
پسآزمون |
64/85 |
26/27 |
07/57 |
06/24 |
|
پیگیری |
14/85 |
36/7 |
57/56 |
56/6 |
||
بهزیستی روانی |
پیشآزمون |
50/71 |
234/8 |
85/74 |
81/7 |
|
|
پسآزمون |
42/79 |
88/9 |
14/74 |
12/11 |
|
پیگیری |
28/72 |
58/4 |
64/73 |
34/3 |
||
نتایج جدول 2، یافتههای توصیفی متغیرهای بهزیستی روانشناختی و رضایت زناشویی را در دو گروه آزمایش و کنترل در دو مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان میدهد.
بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش مثبتنگری بر رضایت زناشویی و بهزیستی روانی از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکووا) استفاده شد. یکی از مفروضههای این آزمون، یکسانی ماتریس کواریانسهاست. برای بررسی این مفروضه از آزمون ام باکس استفاده شد. نتایج آزمون ام باکس نشان دادند همسانی واریانس – کواریانسها رد نشده بود. مقادیر حاصله در مرحله پسآزمون برابر (05/0< 78/0 , p=36/0 , F=17/1Box's M =) و در مرحله پیگیری برابر (05/0< 69/0 , p=47/0, F= 56/1Box's M =) به دست آمد. برای اطمینان از نرمالبودن توزیع متغیرهای پژوهش از آزمون کلموگروف - اسمیرونف استفاده شد. نمرات کلیه مقیاسها بر اساس این آزمون، ازنظر توزیع دادهها نرمال بودند و تأیید شدند (05/0p>)؛ بنابراین، پیشفرض نرمالبودن توزیع نمرات تأیید میشود. همچنین، نتایج آزمون لوین نشان میدهند مقدار آماری برای رضایت زناشویی با (22/0F(1,26)=،)، بهزیستی روانی با (006/0 F(1,26)= معنادار نشده است (05/0p>). بنابراین، فرض همگنی واریانس رد نشد؛ بنابراین، بهمنظور تفاوتهای گروهی در ترکیب خطی متغیرهای وابسته از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده میشود. بهمنظور تعیین اینکه در کدام یک از متغیرهای وابسته بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد، از کواریانس تکمتغیره استفاده شد (جدول 3).
جدول 3. نتایج تحلیل کواریانس تکمتغیره برای بررسی تفاوت گروهها در متغیرهای رضایت زناشویی و بهزیستی روانی در پسآزمون و پیگیری با کنترل نمرات پیشآزمون
Table 3. Results of univariate analysis of covariance to examine the differences between groups in the variables of marital satisfaction and psychological well-being in post-test and follow-up by controlling pre-test scores
متغیرها |
مرحله |
منبع اثر |
مجموع مجذورات |
درجۀ آزادی |
میانگین مجذورات |
F |
سطح معناداری |
اندازه اثر |
توان آماری |
رضایت زناشویی |
پسآزمون
|
پیشآزمون |
40/7393 |
1 |
40/7393 |
09/27 |
001/0 |
53/0 |
1 |
اثر گروه |
345/2107 |
1 |
345/2107 |
72/7 |
010/0 |
24/0 |
76/0 |
||
|
پیگیری |
پیشآزمون |
90/726 |
1 |
90/726 |
37/31 |
001/0 |
56/0 |
1 |
اثر گروه |
23/1096 |
1 |
23/1096 |
30/47 |
001/0 |
66/0 |
1 |
||
بهزیستی روانی |
پسآزمون |
پیشآزمون |
10/305 |
1 |
10/305 |
15/4 |
053/0 |
14/0 |
49/0 |
اثر گروه |
13/212 |
1 |
13/212 |
89/2 |
10/0 |
10/0 |
37/0 |
||
پیگیری |
پیشآزمون |
08/237 |
1 |
08/237 |
04/88 |
001/0 |
78/0 |
1 |
|
اثر گروه |
89/10 |
1 |
89/10 |
04/4 |
056/0 |
14/0 |
48/0 |
P<0.05
نتایج تحلیل کواریانس تکمتغیره (جدول 3) نشان میدهند با حذف اثر پیشآزمون، نتایج پسآزمون برای رضایت زناشویی در بین گروههای مطالعه، تفاوت معنیداری دارد؛ این تفاوت بیانکننده این است که درنتیجۀ آموزش مثبتنگری، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، رضایت زناشویی بیشتری از خود نشان میدهد؛ اما نتایج پسآزمون در بهزیستی روانی معنادار نبوده است (05/0 p>). نتایج نشان میدهند آموزش مثبتنگری بر بهزیستی روانی تأثیرگذار نبوده است؛ بنابراین، فرضیه اول پژوهش تأیید شد؛ اما فرضیه دوم پژوهش تأیید نشد.
نتایج مرحله پیگیری نیز نشان میدهند با حذف اثر پیشآزمون، نتایج پیگیری برای رضایت زناشویی در بین گروههای مطالعه تفاوت معنیداری دارد؛ این تفاوت بیانکننده این است که آموزش مثبتنگری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، رضایت زناشویی بیشتری از خود نشان داده است؛ اما نتایج برای متغیر بهزیستی روانی در مرحله پیگیری معنیدار نبودند و بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد. بر اساس این، فرضیه سوم پژوهش تأیید شد؛ اما فرضیه چهارم تأیید نشد.
جدول 4. نمرات میانگین تعدیلشدۀ متغیرهای پژوهش گروه آزمایش و کنترل در مراحل پسآزمون و پیگیری
Table 4. Modified mean scores of research variables of the experimental and control groups in the post-test and follow-up stages
متغیرها |
مراحل |
نمرات میانگین تعدیلشده پسآزمون - پیگیری |
|
آزمایش |
کنترل |
||
رضایت زناشویی |
پسآزمون |
64/85 |
07/57 |
پیگیری |
14/85 |
57/56 |
|
بهزیستی روانی |
پسآزمون |
42/79 |
14/74 |
پیگیری |
28/72 |
64/73 |
نتایج جدول 4، میانگین تعدیلشدۀ متغیرهای پژوهش را در گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری نشان میدهد. بنابر نتایج، میانگین رضایت زناشویی در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به مرحله پیگیری تغییری نکرده است که نشان میدهد نتایج حاصل در مرحله پیگیری بازگشت نداشته و اثر مداخله پایدار بوده است؛ اما میانگین بهزیستی روانی در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به مرحله پیگیری تغییر یافته است که که نشان میدهد اثر مداخله بر بهزیستی روانی پایدار نبوده است.
بحث
پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مثبتنگری بر رضایت زناشویی و بهزیستی روانی در زنان متأهل شهرستان آران و بیدگل به روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری سهماهه با گروه گواه انجام شده است. نتایج پژوهش نشان دادند آموزش مثبتنگری موجب افزایش رضایت زناشویی شده است و تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و کنترل در مراحل پسآزمون – پیگیری مشاهده شد؛ بنابراین، فرضیه اول پژوهش تأیید شد؛ این یافته با نتایج پژوهشهای حیدری و ساعدی (2020)، احمدی تبار و همکاران (2019) و عسگری و ترکاشوند (2018) مطابقت داشت. چنانچه احمدی تبار و همکاران (2019) نشان دادند تأثیر آموزش مثبتاندیشی مبتنی بر آموزههای دینی در مقایسـه بـا آمـوزش خانواده به شیوه شناختی - رفتاری بر تابآوری زوجین بیشـتر اسـت (Ahmadi Tabar et al., 2019). عسگری و ترکاشوند (2018) در پژوهشی نشان دادند آموزش فنون مثبتنگری بر رضایت زناشویی، رابطه جنسی، تحریف آرمانی، مسائل شخصی، ارتباط، حل تعارض و خانواده و دوستان مؤثر بود.
مثبتنگری به معنای داشتن نگرشها، افکار و رفتار و کرداری خوشبینانه در زندگی است. توجهداشتن به امور مثبت زندگی و نپرداختن به جوانب منفی و مثبتاندیشی به معنای آن است که تصور خوبی از خویش داشته باشیم، نه آنکه همواره خود را سرزنش کنیم؛ بنابراین، با افزایش مثبتاندیشی و اجتناب از افکار منفی، تمرکز فرد در زندگی بر جوانب مثبت زندگی بوده و مشکلات زناشویی موجب ناامیدی او نمیشود و با مثبتاندیشی و آرامش حاصل از آن مشکلات و روابط را بهبود میبخشد و درنتیجه، رضایت زناشویی بالاتری رقم میزند (Heidari, & Saedi, 2020). همچنین، آموزش مبتنی بر روانشناسی مثبت با استفاده از تکنیکهایی نظیر آموزش مهارتهای خوشبینی و مثبتنگری که بر مبنای سازههای مؤثرتری چون صمیمیت، همدلی دقیق، اعتماد اولیه، اصالت و تفاهماند، تجربۀ هیجانهای مثبت را در پی دارند (Asarzadegan, & Raisi, 2019) که اغلب، توانایی بسیاری را برای سازگاری با زندگی زناشویی ارتقا میدهد. همچنین، ابزار قدردانی، یکی از مؤلفههای مهم مثبتنگری، شیوۀ قدرتمندی برای افزایش رضایت در زندگی و هیجانهای مثبت دربارۀ گذشته است (Rashid, 2008). پس با آموزش قدردانی به زوجین بهمنزلۀ یکی از مؤلفههای مثبتنگری، به گونهای که بر جنبههای خوب و لذتبخش زندگی با همسرشان تمرکز کنند، میان انتظارات فرد و تجارب او نزدیکی بیشتری ایجاد میشود و درنتیجه، به احساس رضایت بیشتری از زندگی زناشویی دست مییابند؛ این امر یکی از دلایل تأیید این فرضیۀ تحقیق است. یافتههای کیفی حاصل از گفتگو با شرکتکنندگان در تحقیق بیانکنندۀ این مطلب بود که بسیاری از تعارضات زناشوییشان ناشی از کمالخواهی در روابط با همسر و توقع کاملبودن همهچیز بوده است و تصور میکردند این کمالطلبی از محاسن رفتاریشان است؛ اما با آموزش رضایت (انتخاب به اندازه کافی خوب، تا حدی که نیازهایشان را برآورده کند) در برابر کمالخواهی، روابط حسنهتر و توقعات منطقیتری از همسر داشتند و این به بهبود روابط و رضایت زناشوییشان منجر شده است.
همچنین، نتایج پژوهش حاضر نشان دادند تفاوت بین بهزیستی روانشناختی گروه آزمایشی و گواه، پس از کنترل آموزشهای مثبتنگری، معنیدار نبوده است؛ بنابراین، فرضیۀ دوم پژوهش تأیید نمیشود؛ این یافته با نتایج عبودی و عابدی (2019)، عصارزادگان و رئیسی (2019)، مسی و همکاران (2019) و آمونو و همکاران (2019) سنخیت نداشت. درواقع مهارتهای مثبتاندیشی به افـراد کمـک میکند در کنترل و تغییر افکار منفی یا نادرست، بهتر عمل کنند و هدف اصلی از این درمان این است که افراد حتی از بدترین شرایط بهترین نتیجه را کسب کنند (Mazloumi Baram Sabz et al., 2019). دیدگاه روانشناسی مثبت، افراد را تشویق میکند تا تواناییها و خصوصیاتشان را در قلمروهای اصلی زندگیشان (کار، فرزندپروری، عشق و ...) به کار گیرند و این را یک وظیفه بدانند. درواقع روانشناسی مثبتنگر بر نگرشهای فرد نسبت به مشکلات تأکید میکند (Haroon Rashidi, & Kianian Mehr, 2019)؛ بنابراین، تغییر در شیوه نگرش به دنیا و تواناییهای خود، تلاش برای یافتن توانایی و قابلیتهای مثبت خود، توجه به نکات مثبت زندگی و چارچوبدهی مجدد و تغییر دید نسبت به نکات منفی زندگی (Asarzadegan & Raisi, 2019) به کاهش ملامت و افزایش بهزیستی روانشناختی منجر میشود. بهزیستی روانی شامل احساس مثبت و احساس رضایتمندی عمومی از زندگی خود و دیگران در حوزههای مختلف خانواده، شغل و نظیر این موارد است و ممکن است یک برنامه آموزشی کوتاهمدت برای متنوعسازی بهزیستی روانی کافی نباشد. از دلایل دیگر تأییدنشدن فرضیه این تحقیق، کمبودن تعداد سؤالات پرسشنامۀ بهکاررفته برای بررسی این فرضیه است؛ اما با توجه به اینکه در این تحقیق از دو ابزار (پرسشنامه) استفاده شد و لازم بود تا جای ممکن پرسشنامهها کوتاهتر ارائه شوند تا موجب خستگی مراجعین نشود و از دقت تحقیق بهواسطۀ خستگی مراجعین از پاسخدهی کاسته نشود، بهناچار فرم کوتاه 18 سؤالی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی به کار گرفته شد که ممکن است جامعیت لازم برای منعکسکردن تغییرات حاصل از تأثیر آموزش مثبتنگری را نداشته باشد.
پژوهش حاضر همچون دیگر پژوهشها با محدودیتهایی مواجه بود؛ ازجمله اینکه اطلاعات جمعآوریشده صرفاً بهوسیلۀ پرسشنامههای خودگزارشی زنان متأهل شهرستان آران و بیدگل بوده است؛ ازاینرو، شایسته است تفسیر نتایج با احتیاط انجام پذیرد. در این پژوهش لزوم حضور زنان متأهل در جلسات درمان به نمونه کمتر و دسترسیهای محدودتر منجر شد و بنابراین، با توجه به محدودیتهای پژوهش پیشنهاد میشود پژوهش دربارۀ افراد جمعیت عمومی نیز اجرا شود تا امکان بررسی تأثیر عضویت بسیج بر یافتههای بهدستآمده مشخص شود. همچنین، این مداخله دربارۀ هر دو زوج بهطور همزمان انجام شود تا مشخص شود آیا مداخله دربارۀ هر دو زوج تأثیرات مثبتتری دارد. براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود درمانگران در مراکز مشاوره و سایر مؤسسات ارائهکنندۀ خدمات روانشناختی، از این برنامۀ آموزشی برای بهبود رضایت زناشویی مراجعان بهره ببرند.
سپاسگزاری
محققان از کلیه زنان شرکتکننده در پژوهش کمال تشکر و قدردانی را دارند.
[1]. Psychological Well being
[2]. Ryff