Document Type : Research Paper
Authors
1 MA in Sport Psychology, Department of Physical Education and Sport Science, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Department of Physical Education and Sport Science, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan)Branch, Isfahan, Iran
Abstract
Keywords
توجه به عنوان یک پیشنیاز شناختی برای اجرای موفقیتآمیز در ورزش حیاتی است. پژوهشگران مشاهده کردهاند که نداشتن توجه و تمرکز دلیل اجرای ضعیف گروهی از ورزشکاران است. دوندة دوی صد متری که به خاطر خستگی تمرکز کافی روی شلیک تپانچه ندارد، بازیکن بسکتبالی که در خط پرتاب آزاد به خاطر صدای تماشاگران گیج شدهاست و یا بازیکن منطقة دفاع فوتبال که به خاطر پیچیدگی عملکرد حریف تمرکز خود را از دست دادهاست، همگی نمونههایی از اجرای ناموفق ورزشکاران به دلیل عدم تخصیص توجه است (سینگر، هاسن بلاس و جانل، 2001).
«توجه» به تسلط ذهن بر یک چیز، از بین چند چیز ممکن وهمزمان یا به عبارت دیگر به یک فکر از زنجیرهای از افکار گفته میشود (اشمیت و لی، 1999). از آنجایی که توجه یکی از مهمترین محدودیتهای اثرگذار بر اجرا و یادگیری انسان است(مگیل، 1998/ 1384 ترجمه واعظموسوی و شجاعی)مورد تأکید پژوهشگران قرار گرفته است. شواهد پژوهشی نشان میدهد که توجه دارای همبستههای متعددی نظیر انگیزش، اعتماد بهنفس، اضطراب، خستگی (واعظموسوی و مسیبی، 1386) و کیفیت خواب (فسنقری، سلطانیان و ابراهیمی، 1393) است که این همبستهها خود نیز با یکدیگر مرتبطند. افرادی که انگیزش و اعتماد به نفس بالاتری دارند، توجه بهتری هم دارند بالعکس خستگی، عدم کنترل باورهای ناکارآمد و اضطراب و همینطوراختلالات خواب بر توجه اثر معکوس دارد. به عبارت دیگر افرادی که باورهای ناکارآمد بیشتری دارند، اضطراب بیشتری را تجربه میکنند (ابراهیمی، نشاط دوست، کلانتری، مولوی و اسدالهی، 1386).اضطراب یکی از مهمترین عوامل مختلکنندة خواب است(لما و همکاران، 2012). اختلالات خواب به نوبة خود منجر به خوابآلودگی در طول روز و کاهش عملکرد شناختی (تغییر در ادراک[1]، توجه[2]، حافظه[3]) و حرکتی میشود (آندراد، بویلاکو، کومبرا، پریا و برانت، 2016، برانت، بویلاکو و آندراد، 2017). یافتههای مطالعة جرایا، جرایا، چتوری، سوسی و چماری (2012) نشان دادهاست که محرومیت از خواب اثر قابل توجهی بر زمان واکنش و توجه دروازهبانان هندبال دارد. فسنقری و همکاران (1393) هم بیان کردند که محرومیت از خواب بر توجه ورزشکاران تأثیرگذار است و موجب کاهش عملکرد شناختی ورزشکاران و در نهایت تنزل عملکرد ورزشی آنها میشود.جو، یون، کو، کیم و هانگ (2012)گزارش کردهاند که کمبود خواب، حافظه و توجه را کاهش داده و بر میزان هورمونهای استرس (کورتیزول، اپینفرین و نوراپینفرین) تأثیر میگذارد. دینگز (2001) نیز اذعان داشتهاست که کمبود خواب باعث اختلال در هومئوستاز و عملکرد آنابولیک مغز میشود. پژوهشگران نشان دادهاند که فعالیت مناطقی از مغز همچون قشر پریفرونتال و تالاموس تحت تأثیر کیفیت خواب است(توماس و همکاران، 2000). قشر پریفرونتال شامل اتصال مناطق ادراکی، حرکتی و لیمبیک (کناری) است و با میزان توجه ارتباط دارد. تالاموس نیز با گوشبهزنگی و انگیختگی مرتبط است. میزان توجه با تغییر سطح انگیختگی تغییر میکند(ولکو و همکاران، 1995).
یکی از متغیرهای دیگری که ممکن است بر "توجه" اثر بگذارد، هوش معنوی است. پژوهشهای اخیر نشان دادهاست، کسانی که هوش معنوی بالاتری دارند، باورهای ناکارآمد کمتری دارند (معلمی، 1389) و بهتر میتوانند اضطرابشان را کنترل کنند (موسویمقدم، هوری، امیدی و ظهیری خواه، 1394،نورزاد قراملکی، میرنسب، غباری بناب و هاشمی،1390، خرمیراد، ارسنگ، احمری، دهقانی، 1392، میشرا و واشیست، 2014)، تابآوری بیشتری دارند (خدابخشی کولایی، حیدری، خوشکنش و حیدری،1392)،مثبتنگرترند (حسنزاده، یداللهپور، فاضلیکبریا، یمینفیروز و قلینیاآهنگر، 1393، امیریان و فضیلتپور، 2016)، شادمانترند وعزت نفس بالاتری دارند (امیریان و فضیلتپور، 2016).از آنجایی که عزت نفس و میزان کنترل اضطراب از همبستههای مهم توجه هستند (واعظموسوی و مسیبی، 1386) این احتمال هست که هوش معنوی نیز بر توجه اثر بگذارد.
هوش معنوی[4]، به توانایی بهکارگیری معنویت در جهت حل مسائل روزمره و فرایند دستیابی به هدف اطلاق میشود (ایمونز، 2000).افرادی که دارای هوش معنوی بالاتری هستند در زمان بحران با توکل به یک نیروی بالا و ورا، قدرت تحلیل بهتری دارند و فشار روانی را بهتر تحمل میکنند (غباریبناب،سلیمی،سلیمانی و نوریمقدم، 1386). این هوش به فرد دیدی کلی در مورد زندگی میدهد و زیربنای باورهای فرد است (مکشری، دراپر و کندریک، 2002). از دیدگاه وگان هوش معنوی مکانیسمی است که کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشیده و بر درک انسانها از وقایعی مثل سلامتی یا بیماری و وقایع غمانگیز اثر میگذارد (وگان، 2002). گال و همکاران (2005)اشاره کردهاند که هوش معنوی باعث کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و متعاقباً بهبود سلامت روان میشود.
با مرور پژوهشهای گذشته که به تعدادی از آنها در پاراگرافهای قبل اشاره شد میتوان به این نتیجه رسید که از یکسوی هوش معنوی باعث بهبود کنترل استرس (بیرامی، موحدی و موحدی،1392) و اضطراب (خرمیراد و همکاران، 1392) میشود و از سوی دیگر، کنترل اضطراب باعث افزایش آرامش و بهبود کیفیت خواب میشود (رومین، روبی، دیموک، هاسون و پیلینگ، 2016)و بهبود کیفیت خواب هم باعث بهترشدن توجه میشود.
درک و ارتباط |
هوش معنوی |
زندگی معنوی |
کیفیت خواب |
توجه
|
شکل 1. الگوی نظری پژوهش در باب رابطة هوش معنوی با کیفیت خواب و توجه
در الگوی معرفی شده در شکل (1)، چنین فرض شده که هوش معنوی پیش از اینکه به طور غیر مستقیم با توجه ارتباط برقرار سازد، ابتدا موجب بهبود کیفیت خواب میشود و به طور غیر مستقیم موجب افزایش توجه میشود.
علیرغم منطق نظری روشن برای رابطة با واسطه (کیفیت خواب) بین هوش معنوی با توجه، مطالعات نشان میدهندکه در حوزة هوش معنوی این روابط چندان مورد عنایت پژوهشگران قرار نگرفتهاست. لذا برای بهدست آوردن بینشی عمیقتر در این ارتباط، الگوی ساختاری رابطة هوش معنوی با توجه به در نظرگرفتن نقش میانجیگری میزان کیفیت خواب به عنوان هدف اصلی پژوهش در نظر گرفته شد. بنابراین سؤال اصلی پژوهش به این صورت بودهاست که آیا هوش معنوی از طریق کیفیت خواب بر توجه تأثیر دارد؟ فرضیههای پژوهش نیز به شرح ذیل بودهاست.
فرضیة اول: هوش معنوی بر کیفیت خواب تأثیر مستقیم دارد.
فرضیة دوم: کیفیت خواب بر توجه تأثیر مستقیم دارد.
فرضیة سوم: هوش معنوی بر توجه بهطور غیر مستقیم از طریق کیفیت خواب تأثیر دارد.
روش
روش پژوهش، جامعه آماری و نمونه: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. شرکتکنندگان این پژوهش را 116 نفر (76 دختر، 40 پسر) ازوالیبالیستهای شهرستان مبارکة اصفهان (89 نفر دختر، 43 نفر پسر) با دامنة سنی 18-22 سال تشکیل میدادند که به صورت دردسترس از بین والیبالیستهای شرکتکننده در مسابقات منطقهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای پژوهش و آزمون توجه ماریشوک (به نقل از بهرامی، میناسیان و چلونگریان، 1392)پاسخ دادند.
ابزار سنجش: ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند ازپرسشنامة هوش معنوی[5]، پرسشنامةکیفیت خواب پیتزبورگ[6] و آزمون توجه ماریشوک که در ذیل به آنها اشاره شدهاست. پرسشنامة هوش معنوی درسال 1387 توسط عبداللهزاده، کشمیری و عربعامری ساخته و روی دانشجویان هنجار شدهاست. روایی محتوایی این پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شدهاست و روایی سازة آن نیز با استفاده از تحلیل عامل سنجیده و دو عاملی گزارش شدهاست. عامل اول " درک و ارتباط با سرچشمه هستی " با 12 گویه وعامل دوم " زندگی معنوی با اتکاء به هستة درونی "با 17 گویه به دست آمدهاست. پایایی آزمون نیز به روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمدهاست. این آزمون بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت (گزینه کاملاً مخالفم =1، مخالفم =2،تا حدودی= 3، موافقم=4، کاملاً موافقم= 5) نمرهگذاری می شود. دامنة نمرات بین 29 تا 145 میباشد.
پرسشنامة کیفیت در مؤسسة روانپزشکی پترزبورگ ساخته شد (به نقل از شهبازی و همکاران، 1394). این پرسشنامه در اصل دارای 9 گویه است اما چون سؤال 5 خودش شامل 10 گویة فرعی است، بنابراین کل پرسشنامه دارای 19 ماده است که در یک طیف لیکرت چهار درجهای از صفر تا سه نمرهگذاری میشود. این پرسشنامه دارای 7 زیرمقیاس است که عبارتند از کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، مدت زمان خواب، میزان بازدهی خواب، اختلالات خواب، استفاده از داروهای خوابآور و اختلالات عملکردی روزانه. جمع کل نمرات مقیاس بین صفر تا 21 است. نمره 0- 5 به معنی کیفیت خواب خوب، 6- 10 دارای کیفیت خواب نسبتاً پایین و 11- 15 دارای کیفیت خواب پایین و 16- 21 خیلی پایین می باشد. همسانی و ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه در تحقیقات خارجی، برای هفت مؤلفة آن 83/0 بودهاست که نشان از بالابودن اعتبار آن دارد. در داخل کشور، این پرسشنامه ابتدا بهوسیلة محققین بهفارسی ترجمه و مجددأ به منظور تأیید صحت آن بهانگلیسی برگردانده شدهاست و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته و ضریب آلفای کرونباخ 78/0 تا 82/0 گزارش شدهاست (به نقل از شهبازی و همکاران، 1394).
آزمون توجه ماریشوک: یکی از آزمونهایی است که ماریشوک (1995، ﺑﻪنقل از بهرامی، میناسیان، چلونگریان، 1392)روانشناس ورزش روسی به منظور انتخاب ورزشکاران تیمهای مختلف برای شرکت در المپیک 1996 آتلانتا استفاده کرد(ﺑﻪنقل از بهرامی و همکاران، 1392).آزمون شامل جدولی 7×7 است که خانههای آن از دو رنگ سیاه (تیره) و قرمز تشکیل شدهاند. در هر یک از مربعهای قرمز جدول اعداد از 1 تا 25 در کنار یکی از حروف الفبا قرار دارند و در خانههای سیاه جدول اعداد از 1 تا 24 در کنار حروف الفبا قرار دارند و در دو مرحله اجرا میشود. در مرحلۀ اول شرکتکنندگان باید در موقعیت عادی (بدون محرک مزاحم) اعداد و حروف را از مربعهای قرمز جدول به ترتیب از یک تا 25 و سپس اعداد و حروف خانههای سیاه جدول را از مربعهای 24 تا یک به ترتیب مرتب نماید. در مرحلۀ دوم محرکهای مزاحم و مخل شنوایی و بینایی مانند سر و صدا در محیط وارد میشود تا حواس شرکتکننده پرت شود و شرکتکننده مجدداً در این وضعیت آزمون را تکرار می کند. زمان آزمون در هر مرحله 5 دقیقه است و بین هر مرحله شرکتکنندگان 5 دقیقه استراحت میکنند. در حین آزمون، باقیمانده زمان به شرکتکننده از طرف آزمونگر گفته میشود و 30 ثانیۀ پایانی هر مرحله به شرکتکننده یادآوری میشود. این آزمون در سال 1995 در روسیه هنجاریابی گردید و روایی و پایایی آن تأیید شد. روایی و پایایی آزمون توجه بر اساس جدول سیاه و قرمز به ترتیب 84/0 و 86/0 است که این میزان نشاندهندة درجة بالایی از روایی و پایایی آزمون است (ﺑﻪنقل از بهرامی و همکاران، 1392). همچنین بهرامی و همکاران (1392) روایی و پایایی این آزمون را برای ورزشکاران ایرانی مناسب گزارش کردند.
روش اجرا و تحلیل: روش جمعآوری دادهها، شامل جمعآوری پاسخهای ارائهشده به پرسشنامههای پژوهش بود. بدین صورت که محقق پس از توضیحات لازم در مورد هدف پژوهش، از ورزشکاران درخواست کرد که پرسشنامهها را مطالعه و نظر خود را با علامتزدن یکی از گزینهها بیان کنند و بعد از آن از ورزشکاران درخواست شد که در مکانی خلوت و ساکت به مدت 5 دقیقه آزمون توجه را انجام دهند (نوشتن اعداد و حروف داخل مربعهای قرمز از1 تا 25 و مربعهای مشکی از 24 تا 1). سپس 5 دقیقه استراحت داده شد و ورزشکاران در مکانی شلوغ و پر از هیاهو به آزمون توجه به مدت 5 دقیقه پاسخ دادند. از نمرة توجه بدون محرک مزاحم و توجه با محرک مزاحم، میانگین گرفته شد و به عنوان نمرة توجه در نظر گرفته شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیراستفاده شد.
یافتهها
از 116 نفر شرکتکنندة پژوهش، 40 نفر یا به عبارتی 5/34 درصد را پسران و تعداد 76 نفر معادل 5/65 درصد مابقی را دختران تشکیل میدادند. دامنة سنی شرکتکنندگان 18-22 سال بود و سابقة شرکت در مسابقات منطقهای والیبال را داشتند. الگوی پیشنهادی اولیه (شکل 1 را نگاه کنید) با استفاده از الگوسازی معادله ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. یک الگوی مناسب از لحاظ شاخصهای برازش باید دارای خیدو غیر معنادار، نسبت خیدو به درجه آزادی کمتر از 3، شاخص نیکویی برازش و برازش تطبیقی بیشتر از 95/0، شاخص برازش افزایشی بزرگتر از 9/0، ریشة میانگین مجذورات باقیمانده کوچکتر از 05/0 و تقریب ریشة میانگین نجذورات خطا کوچکتر از 08/0 باشد (میزر، گامست و گوارینو، 2006 به نقل از گلپرور و میرزایی، 1395). در جدول (1) نتایج الگوسازی معادله ساختاری آمدهاست.
جدول1. بررسی شاخصهای مناسب بودن مدل
نام شاخص |
مقدار استاندارد |
مقدار شاخص |
نتیجهگیری |
آماره خی دو |
- |
15/61 |
- |
درجه آزادی |
- |
41 |
- |
نسبت کای دو به درجهآزادی |
- |
49/1 |
برازش مدل مناسب است |
سطح معناداری |
بیشتر از 05/0 |
224/0 |
برازش مدل مناسب است |
جی. اف. آی |
بیشتر از 9/0 |
90/0 |
برازش مدل مناسب است |
آ. جی .اف. آی |
بیشتر از 9/0 |
90/0 |
برازش مدل مناسب است |
ان. اف. آی |
بیشتر از 9/0 |
92/0 |
برازش مدل مناسب است |
سی. اف. آی |
بیشتر از 9/0 |
94/0 |
برازش مدل مناسب است |
آر. ام. اس. ایی. ای |
کمتر از 1/0 |
055/0 |
برازش مدل مناسب است |
بر اساس جدول (2) خروجی لیزرل مدل از برازش و تناسب خوبی برخوردار است که حاکی از تأیید |
|
شدن تحلیل مسیر[7] میباشد. در شکل (2) الگوی نهایی پژوهش آمدهاست.
|
شکل2. الگوی ساختاری نهایی پژوهش
چنانکه در شکل (2) مشاهده میشود، هوش معنوی بر کیفیت خواب دارای تأثیر معنادار است(31/0-β=، 001/0 >P). از آنجایی که در پرسشنامه پیترزبورگ،امتیاز بالاتر نشاندهندة کیفیت خواب کمتر است، میتوان این گونه اذعان کرد که هوش معنوی، کیفیت خوابرا افزایش میدهد. لذا، فرضیة اولِ پژوهش مبنی بر تأثیر معنادار هوش معنوی بر کیفیت خواب تأیید میشود. در ادامه کیفیت خواب بر توجه دارای تأثیر منفی مستقیم معنادار بوده است(12/0β= -، 001/0 >P). از آنجایی که در پرسشنامهپیترزبورگ، امتیاز بالاتر نشاندهندة کیفیت خواب کمتر است، میتوان این گونه اذعان کرد کهخواب با کیفیتتر باعث توجه بهتر میشود و فرضیة دوم هم تأیید شد. همینطور، یافتهها نشان داد که هوش معنوی بر توجه از طریق کیفیت خواب دارای تأثیر غیر مستقیم است(12/0β= ، 01/0 >P). بنابراین فرضیة سوم پژوهش مبنی بر اینکه هوش معنوی بر توجه به طور غیر مستقیم از طریق کیفیت خواب تأثیر دارد، مورد تأیید قرار میگیرد.
بحث
این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری بین هوش معنوی با کیفیت خواب و توجه اجرا گردید. شواهدی از رابطة باواسطة (از طریق کیفیت خواب) هوش معنوی با توجه بهدست آمد.
اولین یافتة پژوهش نشان داد که هوش معنوی بر کیفیت خواب تأثیر دارد. بر اساس جستجوهای انجام شده در موتورهای جستجو، مطالعهای که اثر هوش معنوی بر کیفیت خواب سنجیدهشده باشد، یافت نشد.امامؤلفان با توجه به یافتههای مطالعاتی که حاکی از اثر اضطراب و استرس بر کاهش کمیت و کیفیت خواب (بهعنوان مثال لما و همکاران،2012) و مطالعاتی که حاکی از اثر هوش معنوی بر کاهش اضطراب و استرس (بهعنوان مثال، میشرا و واشیست، 2014) و افزایش مثبتاندیشی و شادی (امیریان و فضیلتپور، 2016) است، اینگونه استنباط کردند که برخورداری از هوش معنوی بالا با ایجاد مثبتاندیشی (حسنزاده و همکاران، 1393)، احساس شادی (امیریان و فضیلتپور، 2016) و افزایش توکل به خدا و امید (غباریبناب و همکاران، 1386) اضطراب و استرس را کاهش داده (میشرا و واشیست، 2014) و با کاهش اضطراب و استرس، کیفیت خواب بهبود مییابد.
یافتة دیگر این مطالعه نشان داد که کیفیت خواب بر میزان توجه اثر دارد. این یافته با یافتة مطالعات جرایا و همکاران (2012) مبنی بر اثر محرومیت از خواب بر زمان واکنش و توجه دروازهبانان، فسنقری و همکاران (1393) مبنی بر اثر محرومیت از خواب بر توجه، عملکرد شناختی و ورزشی ورزشکاران و همین طور، جو و همکاران (2012) مبنی بر اثر کمبود خواب بر توجه و میزان هورمونهای استرس (کورتیزول، اپینفرین و نوراپینفرین) همخوان است. یافتههای این مطالعات نشان دادهاست که کمیت خواب بر میزان توجه تأثیر میگذارد. یکی از دلایل احتمالی تأثیر خواب بر میزان توجه، به تغییر میزان فعالیت قشر پریفرونتال و تالاموسکه هر دو بخشی از شبکة واسطهای هشیاری، توجه و فرایندهای شناختی مرتبه بالا هستند، نسبت دادهشدهاست (توماس و همکاران، 2000).
بر مبنای نتایج مربوط به فرضیة سوم پژوهش نیز مشخص گردید که کیفیت خواب تأثیرات غیر مستقیم هوش معنوی بر توجه را میانجیگری میکند. این یافته با احتمال زیاد دارای این تلویح نظری است که برای تأثیر هوش معنوی بر توجه، کیفیت خواب ضروری است که با حضور مستقیم آن فرد توجه بیشتری خواهد داشت. چنین توانی به کارکردهای شناختی و رفتاری هوش معنوی که منجر به غلبه بر موانع موجود در مسیر توجه میشود، بر میگردد. به نظر میرسدکه هوش معنوی با سه اثربخشی عمده یعنی"ادراک استرس کمتر" به دلیل کنترل باورهای ناکارآمد و مثبتاندیشی (حسنزاده و همکاران،1393)، "به کاربردن راهبردهای کارآمدتر برای مقابله با استرس" (موسویمقدم و همکاران، 1394، نورزاد و همکاران،1390)و "افزایش تابآوری" (خدابخشیکولایی و همکاران،1392)و آرامش (رومین و همکاران، 2016) نقش مهمی در کاهش اختلال خواب و اضطراب (خرمیراد و همکاران، 1392) ایفا می نماید. بهعبارت دیگر، نقش میانجیگری کیفیت خواب در رابطة بین هوش معنوی و توجه را میتوان اینگونه بیان کرد که افراد دارای هوش معنوی بالا به علت توکل به یک قدرت بالا از آرامش بیشتری برخوردارند و استرس کمتری را تجربه میکنند و کمتر دچار اختلال خواب میشوند. با افزایش کیفیت خواب نیز توجه فرد افزایش مییابد (فسنقری و همکاران،1393).
در مجموع یافتههای این پژوهش شواهدی را برای افزایش هوش معنوی والیبالیستها فراهم آورد. بر همین اساس پیشنهاد میشود که مربیان برنامههایی برای افزایش هوش معنوی والیبالیستها با استفاده از آموزشهای عملی و کاربردی داشته باشند. لازم به ذکر است که در تفسیر یافتههای این پژوهش با توجه به محدود بودن گروه نمونه به والیبالیستهای رقابتکننده در مسابقات منطقهای باید احتیاط لازم صورت گیرد و بر این اساس به پژوهشگران علاقمند پیشنهاد میشود که به بررسی اثر احتمالی منطقة جغرافیایی و فرهنگ بر هوش معنوی بپردازند.