انسیه صادقی؛ ایلناز سجادیان؛ محمد علی نادی
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نگرشهای ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان دانشجویان انجام شد. در این مطالعۀ نیمهتجربی با طرح پیش - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه، تعداد 45 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس به روش دردسترس، انتخاب و به روش تصادفی در دو ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر نگرشهای ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان دانشجویان انجام شد. در این مطالعۀ نیمهتجربی با طرح پیش - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه، تعداد 45 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس به روش دردسترس، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و یک گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان در گروههای مداخله به مدت هشت هفته (هر جلسه 90 دقیقه) بهصورت گروهی در جلسات شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور شرکت کردند و گروه گواه در این بازه زمانی هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله با پرسشنامههای نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک، خودکنترلی تانجنی و سلامت عمومی گلدبرگ ارزیابی شدند. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان دادند هر دو گروه مداخله نسبت به گروه گواه در نمرات افکار ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان تفاوت معناداری دارند. مقایسۀ دو گروه آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در نمرات افکار ناکارآمد، خودکنترلی و سلامت روان تفاوت معناداری در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری نشان نداد. براساس یافتههای مطالعه، آموزش ذهنآگاهی شفقتمحور و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش نگرشهای ناکارآمد، خودکنترلی و بهبود سلامت روان دانشجویان اثربخش بودهاند.
مرجان رضوانی؛ ایلناز سجادیان
چکیده
این پژوهش به منظور تعیین نقش میانجی شفقت خود در تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر عملکردهای روانشناختی مثبت در دانشجویان دختر شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع علّی بود. بدین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای استان اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) که در نیمسال دوم تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تعیین نقش میانجی شفقت خود در تأثیر ویژگیهای شخصیتی بر عملکردهای روانشناختی مثبت در دانشجویان دختر شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع علّی بود. بدین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر دانشگاههای استان اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) که در نیمسال دوم تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند، تعداد 378 نفر بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای مبتنی بر سهم انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی نئو کاستا و مک کری، شفقت خود نف، شادمانی ذهنی لپر و لیبومیرسکی، خوشبینی شییر و کارور، خردمندی آردلت و عاطفه مثبت واتسون، کلارک و تلگن پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که شفقت خود، نقش میانجی در تأثیر ویژگیهای شخصیتی روان نژندی و برونگرایی بر عملکردهای روانشناختی مثبت دارد. نتایج این پژوهش میتواند به مدیران دانشگاهها در پیشبرد برنامه های آموزشی در راستای افزایش شفقت خود و عملکردهای روانشناختی مثبت در دانشجویان و بهبود عملکرد تحصیلی آنان، کمک کند.
ریحانه هنرمندزاده؛ ایلناز سجادیان
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مثبتنگر گروهی بر بهزیستی روانشناختی، تابآوری و شادکامی دختران نوجوان بیسرپرست تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون، با گروه کنترل و پیگیری بود. بدین منظور از مراکز نگهداری دختران نوجوان بیسرپرست استان اصفهان در پاییز و زمستان 1394، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مثبتنگر گروهی بر بهزیستی روانشناختی، تابآوری و شادکامی دختران نوجوان بیسرپرست تحت حمایت بهزیستی استان اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون، با گروه کنترل و پیگیری بود. بدین منظور از مراکز نگهداری دختران نوجوان بیسرپرست استان اصفهان در پاییز و زمستان 1394، 3 مرکز به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و از بین آنها 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را دارا بودند در دو گروه آزمایش و کنترل بهطور تصادفی جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای مداخله گروهی مثبتنگر دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. آزمودنیها، قبل و بعد از مداخله و 45 روز بعد در مرحله پیگیری به مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف)، مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگایل، مارتین و کروسلند) پاسخ دادند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره حاکی از افزایش بهزیستی روانشناختی، تابآوری و شادکامی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود. به علاوه در مرحله پیگیری نیز این تأثیر پایداری خود را حفظ کرد. بنابراین میتوان از مداخله مثبتنگر برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی، تابآوری و شادکامی دختران نوجوان بیسرپرست استفاده نمود.